Sunday 1 January 2017

GELORA NAFSU SYAHWAT DAN BISIKAN SYAITAN YANG MENEWASKAN KITA

*GELORA NAFSU SYAHWAT DAN BISIKAN SYAITAN YANG MENEWASKAN KITA*

*Slot Penawar Hati: Edisi 5*

_...maka (pada hari pembalasan, berkata syaitan), janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri._ 

_Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku._

_Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku denganNya"._

_Sesungguhnya orang-orang yang zalim beroleh azab yang sangat pedih._

(Surah Ibrahim: 22)

Ayat ini benar-benar membuatkan kita tersentak, kerana tanpa kita sedar, telah sekian lama dan beberapa kali kita tewas dengan godaan syaitan. Sedangkan diakhirat kelak, kitalah yang akan disiksa oleh segala dosa sekiranya kita tidak bertaubat.

Saban hari, syaitan menghasut kita dan hasutan syaitan itu sangatlah halus, sehingga mampu membuatkan kita melihat perkara baik itu sebagai buruk dan perkara buruk itu baik.

Maka, ramailah manusia akan terjerumus dalam dosa dengan gelora nafsu yang telah diapi-apikan oleh bisikan syaitan yang terlalu halus.

Oleh itu, kita harus sedar bahawa, hidup kita ini ialah sebuah perjuangan. Perjuang melawan godaan syaitan dan gelora nafsu kearah maksiat yang kadang kita tidak sedar, ia sedang menguasai dan menodai diri kita.

Setiap hari kita harus lancarkan perang, perang dengan musuh kita yang kadang kita lupa bahawa mereka ialah musuh. Perperangan ini penentu samada kita ternoda atau mereka yang ternoda...

_“Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuh(mu), karena sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala.”_

(QS. Fathir: 6)

Kita juga harus terus tanpa tangguh bertaubat andai kita sekali terjerumus kedalam dosa. Hal ini kerana, hanya taubat dan pengampunan dari Allah yang mampu menghapuskan dosa yang baru saja kita lakukan. Hanya taubatlah yang mampu menghindari kita daripada seksaan azab Allah yang sangat pedih di Akhirat kelak.

Hanya taubat yang diterima Allah mampu mensucikan dosa yang telah menodai kesucian diri kita.

*Tazkiyatunnafs edisi 5*
*21 November 2016*
*Unit Tarbiyah GBIQ*

Sumber : https://rumaysho.com/11549-agar-tidak-diganggu-setan-1.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...